Så tränar du med din Apple Watch

Apple Watch kan användas för en hel del saker. En av de mest populära sakerna att använda den för är som ett redskap i träningen. Här kan du enkelt sätta mål, följa dem eller bara bli meddelad när ett visst mål har nåtts. Utöver det finns ytterligare ett antal funktioner som hjälper dig med träningen, till exempel en pulsmätare.

 

Att komma igång med löprundan

Med hjälp av Siri kan du få en skjuts med att faktiskt komma igång med träningen. Till exempel kan du säga ungefär ”spring i åtta kilometer”. Annars kan du bara använda appen som finns. I sådana fall gör du som följer:

 

  1. Börja med att öppna appen Träning. Hitta sedan den träningstyp som bäst passar det du ska göra. Om du inte hittar just den träningsform som du ska sysselsätta dig med, går det bra att välja ”Annan”.
  2. För att starta igång passet trycker du på träningen. Innan du börjar kan du sätta ett mål genom att trycka på en rund symbol med tre gröna prickar i sig.
  3. Nu börjar en nedräkning på tre sekunder. För att hoppa över denna kan du helt enkelt trycka på skärmen.
  4. Om du vill lägga till en annan träningstyp, utan att avsluta passet, gör du det genom att svepa åt höger och trycka på en rund symbol med ett grönt plus i mitten.
  5. Vill du få rätt stämning under träningspasset? Svep i sådana fall till vänster för att styra vilken musik som spelas.
  6. När du känner att du är klar med träningspasset sveper du åt höger och trycker därefter på en rund symbol med ett rött kryss i mitten.

Funktioner

Som nämnt i inledningen finns det en rad olika funktioner som din Apple Watch kan hjälpa dig med under träningen. Till exempel kan du kontrollera hur det går med träningen, pausa passet eller anpassa det på andra vis.

 

Kontrollera framsteg

För att kontrollera hur det går med träningspasset höjder du helt enkelt på handleden. Sedan vrids Digital Crown för att markera ett mått som är viktigt för dig. Om du går på en promenad eller tar en joggingtur kommer du att få en liten knack på armen av din Apple Watch. Detta sker efter varje kilometer. I samband med detta visas en uppdatering på skärmen. Om du däremot tränar med cykel kommer du att få en notis var femte kilometer.

 

Namnge träningen

Om du tränar mycket och med många olika träningsformer finns det naturliga skäl till att döpa dem. Det gör det helt enkelt lite lättare att hålla koll på vad du faktiskt tränar med. Så här gör du för att ge ett namn till en viss träning:

 

  1. Starta upp ett träningspass. Välj sedan Annan.
  2. När du har gjort detta sveper du mot höger och pekar därefter på Avsluta.
  3. Peka sedan på Namnge.
  4. Peka på en träningstyp och spara därefter.

 

Lycka till med träningen! Förhoppningsvis blir den enklare med hjälp av Apple Watch.

 

 

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>